Intervju med TH - SCOOLZ, 2005-08-21

Ni har kommit från ingenstans och blivit rockstjärnor. Hur känns det?
Bill: "Just nu är allt fortfarande ganska nytt. Vi känner oss helt uppspelta. Allt går så otroligt fort. Vi hänger inte riktigt med. Man känner sig inte som en stjärna. Vi är samma som vi var förut. Det kommer bara fler människor till våra konserter."

Er vardag måste dock ha förändrats en hel del.
Tom: "Vi försöker så långt det är möjligt att gå i skolan. Efter skolan gör vi en del promotion och är iväg med bandet. Visst, det är något annorlunda, men det är kul."

Kan ni skilja på jobb och fritid, eller frågar de om autografer även på skolan?
Gustav: "Ja, det har hänt att de har frågat efter autografer i skolan, men för mig är det inte så ofta som för de andra."
Bill: "Det är sällan att elever på skolan frågar. Det är främst elever från andra skolor. Från och till står det fans och väntar på oss utanför skolan..."

Vad säger lärarna om er framgång?
Georg: "Många lärare, som förut inte var så trevliga mot oss, kommer nu och säger: Hej, har du en autograf till mig? Det är lustigt."

Vad är det märkligaste ett fan har bett er om?
Tom: "Det märkligaste var en tjej som absolut ville vara med och spela in nästa skiva med oss. Hon skrev ett brev till oss om att det var hennes dröm, och att det vore elakt av oss om vi inte ville göra detta för henne. När sånt händer är det verkligen inte kul."

Ni medverkar numera ofta i tv-program, och lär känna andra band och artister. Vilka har ni träffat hittills?
Bill: "Det är ganska intressant att titta på andra band, och få prata med dem. Men annars är det alltid väldigt stressigt vid festivaler och evenemang. Alla har fullt upp med intervjuer och fotograferingar, och vi har inte tid att roa oss. Men hej säger man i alla fall."
Georg: "The Rasmus, har vi sett och de var i alla fall väldigt trevliga. Men vi kan inte så bra engelska, och det var lite svårt att göra sig förstådd."

Hur har framgången förändrat ert kärleksliv?
Bill: "Det kommer många kärleksbrev, men vi har för lite tid för att ha fasta flickvänner. Vi har musiken och skolan och det blir ingen tid över. Detta är ibland inte så lätt."

Vad sägs om kortare förhållanden?
Gustav: "För mig personligen är det ingenting."
Tom: "Alltså, det är en ganska liten fråga, men det vinns ju vissa erbjudanden (skratt). Men inte heller för korta förhållanden finns tid."
Georg: "Det måste man stå emot!"
Tom: "Just det. Ibland måste man helt enkelt prioritera."
Bill: "Vi är mycket olika. Jag, till exempel, är mer typen för att ha fasta förhållanden. Jag binder mig mer."
Gustav: "Jag måste först lära känna henne. Det räcker inte att bara ha sett henne."
Georg: "Så krasst är det väl inte!"
Tom: "Vi pratar också med tjejerna... (skrattar)"
Gustav: "Ja, två meningar..."

Bill, med din makeup ser du ganska androgyn ut. Händer det att killar stöter på dig?
Bill: "Ganska sällan, men det händer. Jag har absolut inga problem med det. Jag hade en kompis som var bög, och det är inget jag bryr mig om. Alla gör som de vill."

Skulle kanske en kille ha en chans på dig?
Bill: "Nej. Jag är helt öppen, och för mig spelar det ingen roll vad andra gör, bara de är glada. Men för mig personligen kommer det inte i fråga."

Vad för låtar är med på ert album "Schrei"?
Bill: "Det är tolv låtar på plattan - mycket blandat. Först och främst är naturligtvis vår singel med, Durch den Monsun, och även nästa singel, som kommer ut nu, och som är lite hårdare. Den heter "Schrei", precis som albumet. Vi har också lugna låtar, ballader, men också hårdare saker. I varje fall kan man förvänta sig omväxling."

Vilken är din favoritlåt?
Gustav: "Personligen har jag ingen favoritlåt. Jag är alltid glad när jag kan spela hela albumet på konserter."

Har ni planer på att uppträda live?
Bill: "Vi har redan uppträtt live flera gånger, vilket vi otroligt gärna gör. Vi har redan upplevt en hel del: Vi har spelat för tio personer, men också för flera tusen. Vi är alltid glada när vi får uppträda, speciellt live. Det finns inga konkreta planer, men säkert kommer vi att ge oss ut på turné. "

Skulle ni vilja bli kända utanför Tyskland?
Tom: "Vi är ganska kända i Österrike - där blev vi också etta, vilket var fantastiskt. Vi har varit där med bandet en gång. Det var en cool grej. Klart att vi vill bli framgångsrika även i utlandet. Det skulle vara riktigt häftigt."
Bill: "Vi är öppna för allt, men ingenting är definitivt planerat."

Varför vill ni så gärna spela live?
Bill: "Jag tycker att det är mycket viktigt för ett band att man också kan spela live. Vi vill visa att vi kan göra det. Vi är ett fullbordat band: Vi har funnits i fem år. Vi har massor av erfarenhet av att spela live, och vill visa det för folk."

Källa
Översatt till svenska av oss på THIM

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0