Spiegel TV - TH stalker 26.04.2009

 

Sedan en lång tid tillbaks har tonårsstjärnorna blivit förföljda av en grupp efterhängsna tjejer, "fans" som de själva kallar sig, "Afganer på turné".
De är oftast maskerade och har ett inte speciellt kärleksfullt sätt att visa sin tillgivenhet på.
Spigel TV lyckades såra tjejerna för en pratstund.
En inblick i detta bisarra sätt att visa sin beundran.
Sandra Hardinghaus och Alexandra Ringeling berättar mer.

Förra fredagen i Hamburg.
Scener från en "få syn på" jakt.

"De var just här, de parkerade är borta. De är inte här längre, de har åkt nu, Jag är säker på att de hörde oss komma springande."

Sökandet efter en vit SUV, förmodligen körd av Tom Kaulitz, gitarristen i bandet Tokio Hotel.


Det populäraste bandet i Tyskland, som tävlar på europeiska så väl som internationella listor, och om en oändlig mängd flickhjärtan.
Ofta vill fansen bara komma nära sina idoler.

På en dvd pratar pojkarna tankfullt om all denna fan kärlek.
Tom: Det är rätt speciellt, måste jag säga.
Det spelar ingen roll vart vi går, om det är ett till ett tråkigt möte eller en gala, eller någon av våra konserter, de fins alltid där. Det är rätt svårt att gå ut på gatan och vara helt privat, när vi gör det måste vi alltid förklä oss. Jag gömmer mitt hår och har huvjackor, då syns det inte så väl att det är jag, fast de känner ändå igen mig.

Dessa fem fransyskor är riktigt radikala fans.
Deras mål: Att konstant vaka över musikerna.


P: Det som är så speciellt i Tokio Hotel världen är att fansen vill kunna se de hela tiden, ju mer du ser av dem, desstå gladare blir du.
Det är som en tävling, att se dem så mycket som möjligt, många fans räknar hur ofta de lyckats med det.

För att förfölja bandet utan att upptäckas, har de olika sätt att dölja sin identitet på, på internt kallar de sig för Afganer på turné.
I stället för fan kärlek lovar de att se till att musikernas liv blir en mardröm och
förföljer dem på motorvägen.
"kör fortare, kör fortare, är det han?
Ja, det är han, han fast vid honom, han kommer, han kommer."

Och ja, visst är det han, Tom Kaulitz, den här gången i sin svarta SUV.
Även ett bråk med gitarristens mamma är filmat med handkamera.

Simone; Ja, ja, stick, gå er väg.
Stalkers: ring, ring, vi ringer till polisen, du är galen, ring på polisen.


Kulmen på deras jakt kom i veckan på en bensinmack i Hamburg. Irriterad av denna allt för envisa fan kärlek, skall Tom ha kastat en brinnande cigarrett mot en av flickorna.
Den franska flickans reaktion kom omedelbart:
Hon krossade cigaretten mot en ruta på Toms bil.
Situationen eskalerade.


P: Han kom mot mig och slog mig med sin näve i ansiktet. Jag föll till marken och han slog mig i gen med sin hand.

Tjejgänget slår tillbaks.
De anmäler honom för kroppsskada.
En advokat anlitas.



Kan du berätta vad som hände på bensinmacken?
Vilka skador har du, som du fått av misshandeln?

P: Jag har uhm.. i mitt öga och jag hörde inget, det ringde i mitt öra hela tiden. Och så har jag ont i ryggen.

För Tokio Hotel är slaget en stor olycka.
Och de franska flickorna har redan annonserat en upptrappning.
"Nästa vecka skall bli en liten mardröm.
Varning, varning, vi är inte nöjda.
Vi håller på att tappa tålamodet, förstår ni vad vi säger?"

Och en rättslig förlikning är inte inom räckhåll.
Och även Tokio Hotels karriär läggs på is.

Konsekvenserna för Tokio Hotel har varit att de fått flytta runt mycket den senaste tiden, för att komma undan flickorna.
De skulle ha varit i Los Angeles nu för att slutföra deras nya album.
Så blev det inte.
De har uppgett att de inte kan lämna Tyskland under de här omständigheterna.
Vi vill inte lämna vår mamma själv.
Vi vill skydda henne och finnas där för henne.
Rädslan för deras mammas säkerhet som också hotas av dessa flickor är något pojkarna ser allvarligt på.

Managementet för bandet kommer att göra fler anmälningar.

Några från fan gruppen har redan lämnat gruppen,
Katherine och Melanie tycker att det som gjorts på sistone har varit att gå för långt.

K; De har märkt att bandet blir rädda då de har sina scafer och inte går att känna igen, det tycker tjejerna är roligt.
De köpte vita masker som på minner om amerikanska mördare,
De har börjat bära masker när de förföljer dem.
De har märkt att det skrämmer dem och det njuter de av.


I fredags avböjde de ett erbjudande som managementet hade get dem.
Villkoret var att lämna bandet i fred.
Det är något dessa tjejer inte ens överväger att göra.
Tack till Pat/THA för översättning till engelska. Svensk översättning av Kaa @ THF.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0